تکمیل و تجهیز سه ورزشگاه زیبا و مدرن اقدام ماندگار دولت تدبیر و امید در سه استان مهم کشور
به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان،دولت تدبیر و امید در سال 1392 و ابتدای فعالیت خود با پروژه های عمرانی ناتمام بسیاری در حوزه های مختلف از جمله پروژه های ورزش مواجه بود. اسفند سال گذشته بود که مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در حاشیه افتتاح استادیوم 5 هزار نفری قوچان اعلام کرد در بخش ورزش و جوانان حدود 4 هزار پروژه نیمه تمام از گذشته ها داریم که با قیمت های امروز بین 10 الی 11 هزار میلیارد تومان برای اتمام این پروژه ها اعتبار لازم است.

با این وجود علاوه بر بهره برداری از 20 استادیوم 15 هزار نفری و چندین ورزشگاه پنج هزار نفری در کشور به جرات باید گفت تکمیل و تجهیز سه استادیوم 75 هزار نفری یادگار امام تبریز، 50 هزار نفری پارس شیراز و استادیوم بزرگ نقش جهان اصفهان مهم ترین یادگاری های ماندگار دولت تدبیر و امید برای ورزش است. استادیوم 75 هزار نفری یادگار امام تبریز این ورزشگاه دومین استادیوم بزرگ کشور است که عملیات اجرایی آن از اوایل سال ۱۳۶۸ به طور رسمی آغاز شد ولی به دلایلی در گذشته در انتظاری شاید بی‌فرجام برای افتتاح باقی مانده بود.

با وجود افتتاح اولیه این ورزشگاه در سال 1375 یکی از مشکلات اساسی مجموعه یادگار امام چمن آن بود که در کیفیت بازیها اثر نامطلوبی داشت به همین دلیل از خرداد ۱۳۹۵، عملیات بهسازی این ورزشگاه آغاز شد و سیستم گرمایش از کف و آبیاری هوشمند به همراه تأسیسات جانبی نصب شد. با اجرای این طرح، ورزشگاه یادگار امام، به همراه ورزشگاه آزادی تهران تبدیل به تنها ورزشگاه‌های ایران شدند که مجهز به سیستم هیتینگ (گرمایش از کف) هستند.

لازم به ذکر است عملیات بازسازی چمن ورزشگاه 75 هزار نفری یادگار امام تبریز با اعتباری افزون بر 20 میلیارد ریال و با اجرای سیستم هیتینگ (گرمایش از کف)، آبیاری هوشمند و تعویض چمن انجام شد و در دی ماه 1395 به بهره برداری رسید. برای تعویض این چمن 8 هزار متر مربع زمین به عمق 60 سانتیمتر خاکبرداری شد و کلیه استانداردهای روز دنیا در آن رعایت شده است. 40 هزار متر لوله کشی گرمایشی نیز از زیر چمن برای آن تعبیه شده که در فصل سرما مشکلی نداشته باشد. چمن آن نیز تولید داخل کشور و با بذر هلندی است و کیفیت مطلوبی دارد.

استادیوم 75 هزار نفری نقش جهان اصفهان طرح ورزشگاه نقش جهان در سال ۱۳۶۷ تعریف و کلنگ آن در سال ۱۳۶۸ به زمین زده شد. فعالیت‌های آغازین ساخت این ورزشگاه از سال ۱۳۷۲ شروع شد و با خاکبرداری در سال ۱۳۷۴ ادامه پیدا کرد و در ۲۹ مرداد ۱۳۷۵ عملیات اجرایی این ورزشگاه آغاز شد. فاز نخست این ورزشگاه در سال ۱۳۸۱ افتتاح شد و فقط برای مسابقات فوتبال مورد استفاده قرار می‌گرفت تا سرانجام در سال ۱۳۸۶ برای ساخت فاز دوم تعطیل شد.

فاز دوم این ورزشگاه پس از گذشت بیش از ۹ سال تعطیلی، در تاریخ ۱۲ آبان ماه سال ۱۳۹۵ با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان و با تلاش های زیاد مسئولان دولت تدبیر و امید برای رفع مشکلات و موانع زیاد آن افتتاح شد. این ورزشگاه به عنوان مدرن‌ترین ورزشگاه استاندارد ایران شامل امکاناتی از قبیل زمین چمن طبیعی با زهکشی مجموعاً به وسعت ۱۱ هزار متر مربع، چهار ورودی جهت ورزشکاران، تماشاگران و بخش امور اداری و جایگاه ویژه، پیست دومیدانی ۸ باندی ( تارتان) به وسعت ۶ هزار متر مربع، پیست ورزش‌های ۷ گانه، تونل ماراتن با شیب ۵ درصد به طول ۱۱۰ متر و فضاهای اداری و امکانات پیش بینی شده زیرگرادان‌ها ( سکوها ) ۷ هزار متر مربع است.

استادیوم 50 هزار نفری پارس شیراز ورزشگاهی که ساختش از 20 سال پیش آغاز شده بود و تا دو سال پیش از افتتاح کمتر از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشت سرانجام در آخرین روز از اولین ماه سال 1396 در سفر استانی هیات دولت به استان فارس به دستور دکتر روحانی رییس جمهور و با دستان مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان افتتاح و مورد استفاده جامعه ورزش و فوتبال دوستان استان فارس قرار گرفت.

استادیوم 50 هزار نفری پارس شیراز از لحاظ زیبایی، ارزش و ظرفیت تماشاگر چهارمین ورزشگاه کشور پس از آزادی تهران، نقش جهان اصفهان و یادگار امام تبریز است و در کنار استادیوم ثامن مشهد و غدیر اهواز برای ما امکان میزبانی مسابقات بین المللی مهم را فراهم می کند. این مجموعه ورزشی 45 هکتاری دارای زمین چمن استاندارد طبیعی با سیستم مدرن گرمایش از کف، پیست تارتان 8 خطه، دکل های روشنایی 1200 لوکس و اسکوربردی به مساحت 104 مترمربع می باشد که دارای سازه بتنی متقارن در سه گالری، دارای سایبان فلزی با پوشش پارچه ای که حداقل 75 درصد استادیوم را سرپوشیده نموده است.

از دیگر امکانات این ورزشگاه می توان به سونای خشک و جکوزی، ساختمان اداری، پارکینگ و همچنین فضاهای مخصوص تماشاگران و مهمانان ویژه اشاره کرد. افتتاح این ورزشگاه یکی از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید و از خدمات این دولت به استان فارس و شهر شیراز بوده که با امکانات بی نظیرش امکان میزبانی مسابقات معتبر بین المللی را نیز به این استان می دهد.



گفتگوی آنلاین
هیچ اپراتوری در حال حاضر آنلاین نمی باشد
لطفا پیغام خود را گذاشته تا در اسرع وقت به آن رسیدگی و در صورت لزوم با شما تماس گرفته خواهد شد